Digital
Resources

Tools and kits for teachers and/or youth workers

In the skin of an LGBT person – Fondation Jasmin Roy Sophie Desmarais
A unifying and educational virtual reality project that allows people to witness firsthand the microaggressions experienced by members of the LGBT community.

CitNum.ca – RÉCIT

Service national du développement de la personne.

Un travail d’équipe – Fondation Jasmin Roy Sophie Desmarais
In partnership with the Quebec Bar Association, the Jasmin Roy Sophie Desmarais Foundation has designed an innovative and stimulating educational project for high school students that will contribute to the implementation of a culture of peer mediation, useful in teamwork.

Pause ton écran – Espace professionnel – Capsana *Only in French.

The PAUSE team, supported by its committee of experts, offers tools and information to help professionals in various fields intervene with young people, both to prevent harm linked to the use of the Internet and screens, and to support those most at risk.

The platform allows preschool, elementary and high school teachers in Quebec to help their students develop their ethical citizenship in the digital age by sharing learning activities and other free educational resources in an empowering and creative approach.

Alphanumérique: Communauté de Pratique – Techno Culture Club
Starting a discussion: Animation and facilitation, Logistics, Design and development, Technical issues, Private discussions, etc. Useful documents and links to AlphaNumerique resources.

The Family Survival Guide to a Pandemic – L’École branchée
A practical guide to help parents better support their children in online learning.

Alec (Apprendre à Lire Et Compter) – eduMedia
Alec is a collection of educational games for practicing French and math in preschool and elementary school.

Les Influenceurs – Le RÉCIT
This activity invites reflection on the impact of influencers and influencer marketing on individuals, society and the environment.

Kat’IA – Expliquer l’IA aux enfants! – CScience Le Lab
Kat’AI is a creative, educational and inclusive project bringing together 66 students from Guy Drummond Elementary School and experts in artificial intelligence. Together, they created cartoon videos and digital educational kits on new technologies.

Relève numérique et Parcours 18-35 – CyberCap
CyberCap is the first and only digital incubator in Quebec to work on both school perseverance and reintegration to help young people find their place in society.

SCOOP! Apprendre avec l’actualité – l’École branchée
Use current events to activate or anchor your students’ knowledge and discover various uses of digital tools to promote sustainable learning.

Take a breath. Don’t let your stress have the last word! – Fondation André-Boudreau and the Public Health Department of the CISSS
The campaign is aimed at elementary school students and teens, as well as their parents and caregivers. It aims to raise awareness about anxiety, stress and hyperconnectivity, but also to promote positive mental health and the healthy use of screens.

Agence de ressources éducatives numériques – ARÉN
A dynamic online catalog entirely dedicated to the promotion and sale of digital educational resources that complement subject matter teaching and classroom management.

Fiches pédagogiques – Centre québécois d’éducation aux médias et à l’information (CQÉMI)
Le CQÉMI et ses partenaires proposent plusieurs ressources pour aider les jeunes et le grand public à mieux s’informer et à lutter contre la désinformation. 

Formations du CQÉMI Centre québécois d’éducation aux médias et à l’information (CQÉMI)
Les formations du CQÉMI et de ses partenaires ont pour misison d’aider le public à mieux s’informer et à lutter contre la désinformation.

La plateforme éducative Télé-Québec en classe – La plateforme éducative Télé-Québec en classe offre une foule de ressources captivantes et gratuites pour développer la littératie numérique des jeunes. Plusieurs d’entre elles proposent des inspirations pédagogiques pour l’utilisation en salle de classe.

LIREEDOO – MOBiDYS Canada

Une collection de livres accessibles au format frog (FRee your cOGnition). La mission de LIREEDOO est de fournir à tous les moyens de lire, y compris à ceux qui rencontrent des difficultés liées à la dyslexie ou à d’autres troubles d’apprentissages.

Le jeu de cartes de l’Ecole des Réseaux SociauxSchool of Social Networks
Le jeu comporte 59 cartes-questions pour s’interroger sur la bonne attitude à adopter en ligne et pour partager des découvertes du monde numérique.

La Fabrique numériqueCOlab innovation sociale et culture numérique

La Fabrique numérique is a turnkey educational resource dedicated to teachers, enabling them to foster the development of young people’s digital skills through the dissemination of contextualized content and the exploration of various themes.
 

Les outils d’animation Alterados!Regroupement des maisons des jeunes du Québec
Le projet Alterados explore la thématique des saines relations à l’ère des réseaux sociaux et 2 outils d’animation clé en main ont été créés pour outiller les intervenant·es à susciter la conversation auprès des jeunes, soit : le jeu As-tu liké? et l’Outil d’animation en ligne.

  • Digital street workers – Fondation gardiens virtuels
    Digital street workers collaborate with streamers during their playful online broadcasts, using tools such as online chat to offer support to young people. This approach preserves young people’s anonymity while reaching them in a playful broadcast context, offering support tailored to their needs through experts trained to accompany them safely and effectively.

Cette trousse pédagogique est complémentaire au référentiel de compétence intitulé “Former à l’éthique de l’IA en enseignement supérieur : référentiel de compétence”. Cette trousse pédagogique propose des moyens concrets pour réaliser des activités de formation qui permettront de développer les différents aspects de la compétence en éthique de l’IA.

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